کد مطلب:173201 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

نگرشی متفاوت
ولی می توان نگاهی دیگر نیز به این حماسه و زندگی سیدالشهداء علیه السلام كرد، و آن نگاه اثباتی است؛ یعنی حسین بن علی علیهم السلام را «مصلحی» بزرگ و «اسوه ای» دلسوز و «انسانی» كامل و «بشری» آزاده دانست كه با بهره وری از عنایات الهی به یك مسأله مهم و حیاتی زمان خود پرداخته و از تمامی امكانات لازم برای ادای وظیفه خویش بهره برده، هر آن چه داشت برای رضای الهی و نجات مردم در طبق اخلاص نهاد و این نهضت را هم چون مشعلی فروزان و هدایت گر، فراراه تمامی بشریت نهاد و آن را الهام بخش تمامی حركت سیاسی و آزادی خواهانه قرار داد.

او به عملی دست یازید كه برای هر انسان آزاده و خود ساخته ای قابل تقلید و الگو برداری است؛ عملی بشری، ولی در حد كمال و بدون هیچ كاستی.

این نگاه به پیروان و دوستداران آن حضرت این امكان را می دهد كه تمامی زوایای زندگی او را دستمایه زندگی و مشی فردی و اجتماعی خویش سازند و به جز مؤیه كردن از آن هدایت و سرمشق گیرند.

در این نگاه، سیدالشهداء علیه السلام در جایگاه «مصلحی» خواهد نشست كه می باید با این حركت خونین، مردم را به هویت انسانی خویش باز گرداند و آن ها را در مسیر آگاهی و هدایت قرار دهد.

فقط در این نگاه است كه زندگی ائمه معصوم علیهم السلام و از آن جمله امام حسین علیه السلام با زندگی انسان ها پیوند می خورد و در آن تأثیر می گذارد و این جمله امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین كه «و بذل مهجته فیك لیستنقذ عبادك من الجهالة و حیرة الضلالة» تحقق عینی خواهد یافت و خطبه های آتشین و سخنان حماسی آن حضرت و دیگر معصومان مخاطبانی تازه خواهد داشت.